Vaper club

e-cigarete forum
Zadnji put si ovdje bio: 11 pro 2024 11:02. Sada je: 11 pro 2024 11:02.

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]




 [ 14 post(ov)a ]  Stranica 1, 2  Sljedeća
Autor Poruka
 Naslov: Gripen
PostPostano: 07 lis 2012 22:05 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 11248
Lokacija: Samobor
slika


Zadnja ponuda švedske državne tvrtke FXM, ovlaštene za izvoz vojne tehnologije, u kojoj nudi “osvježene” uvjete Hrvatskoj za nabavu švedskih borbenih zrakoplova gripen, bit će predana MORH-u 10. listopada. Priča sa Šveđanima ide kraju, jer čekaju već pet godina da se RH odluči koji će borbeni lovac izabrati kao zamjenu starim MiG-ovima 21. U srpnju ove godine od njih je stigla ponuda za koju su svi rekli da ju je lakše prihvatiti nego odbiti.

Nova ponuda, tri mjeseca poslije, bit će još uvjerljivija. Ali i konačna. I prethodne ponude uključivale su offset poslove, primjerice gradnju posebnih opskrbnih brodova (u Uljaniku), no sada se najavljuje da bi u ponudi švedske države bila uključena čak i kupnja jednog hrvatskog brodogradilišta.

Šveđanima, naime, nije promaklo da iz Bruxellesa stižu kritike hrvatskoj Vladi jer nije završila privatizaciju državnih brodogradilišta. Čak se spominje i opasnost da zbog toga dođe i do odgode prijama, određenog za 1. srpnja 2013. Iz neslužbenih izvora saznaje se da bi kupac (našla ga je Švedska) u tom brodogradilištu proizvodio brodova u vrijednosti od 100 milijuna američkih dolara godišnje. Premda su riječki mediji odmah zaključili da se radi o mogućoj kupnji brodogradilišta “3. maj”, dolaze informacije da “nije nužno riječ o tom brodogradilištu”.

S obzirom na to da su Brodosplit i Brodotrogir već uvelike riješeni, koje brodogradilište osim 3. maja onda preostaje? Jedino Kraljevica, koja je već otišla u stečaj. O čemu je riječ, predstavnici Vlade RH vidjet će idući tjedan u ponudi švedskog FXM-a. Njegova već spomenuta ponuda iz srpnja pokazala je zaista veliku prilagodljivost Šveđana. Tada je RH stigla “besplatna ponuda”: šest mađarskih gripena Hrvatskoj bi bili ustupljeni besplatno na dvije godine, bez ikakvih uvjeta koji bi tražili da RH nakon tog razdoblja i kupi švedske lovce. Šveđani bi time pomogli i Mađarima, kojima je otplata njihovih 14 gripena sada prevelika. Hrvati bi plaćali gorivo za avione, na kojima bi odmah počela i obuka hrvatskih pilota.

I zadnja ponuda će, zasigurno, sadržavati obuku, pa bi naši piloti već nakon godinu dana mogli samostalno obavljati manje složene zadatke na gripenima. Takva je ponuda bila iznenađenje jer do tada su Šveđani nudili zrakoplove samo na leasing, uz poček. Sve švedske ponude sadržavale su jamstvo švedske vlade da će hrvatska industrija zauzvrat, kroz offset, zaraditi minimalno 100% vrijednosti ugovorene cijene gripena. Nakon što bude predana i zadnja ponuda, analizirat će je povjerenstvo, a Vijeće za obranu tada će donijeti odluku idu li stari MiG-ovi u još jedan remont ili će se Hrvatska odlučiti za gospodarsku suradnju i nabavu suvremenih lovaca.

U pet godina predstavnici gripena i državnog FXM-a dobili su od Vlade RH odobrenje za 7 pre-offset projekata, a za 5 ih još čekaju. Nude još 8 projekata. Riječ je o poslovima za 20 hrvatskih tvrtki u Švedskoj. Dalekovod već radi, Uljanik, Agrokor i ostali još nisu ugovorili poslove. Šveđani očekuju da bi vlasti RH trebale razmisliti o kolikoj se gospodarskoj koristi u doba krize radi.

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 11 lis 2012 23:28 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 11248
Lokacija: Samobor
Osam aviona JAS 39 za 610 milijuna eura na kredit od 10 godina i 14 milijuna eura godišnjih troškova za održavanje, to je financijski dio posljednje ponude švedske državne agencije FXM za izvoz naoružanja koja je u srijedu predana Povjerenstvu MORH-a na čijem je čelu pomoćnik ministra obrane Viktor Koprivnjak.

To znači da bi jedan Gripenov avion Hrvatsku stajao oko 76 milijuna eura. No, avion je bez naoružanja, a dodatno bi se morala platiti obuka pilota i mehaničara te kamate za kredit. Prema procjenama, u konačnici bi se cijena cijelog paketa mogla popeti na 750 milijuna eura. To je financijski nepovoljnija ponuda od prethodne. Tada su Šveđani 12 aviona nudili za 750 milijuna eura. No, sada se nudi najmodernija C/D verzija aviona, a tada su nudila A/B verzija.

Prema našim informacijama, u Ministarstvu obrane su nezadovoljni švedskom ponudom iz više razloga. Osam aviona je nedovoljno za bilo kakav ozbiljan operativni rad i obuku Ratnog zrakoplovstva. Nadalje, predstavnike Ministarstva obrane razljutio je švedski prijedlog da bi osnovna obuka pilota trajala 15 sati, a borbena obuka 50 sati. To ni u kojem slučaju nije dovoljno za ozbiljnije obučavanje pilota na novom borbenom zrakoplovu. Direktor FXM programa za Hrvatsku Jerry Lindbergh novinarima je rekao da bi u slučaju prihvaćanja ponude Hrvatska osam zrakoplova dobila do siječnja 2014.

No, samo primitak aviona ne znači i njihovu operativnu upotrebu u Oružanim snagama. Procjena je da su za uvođenje tog nadzvučnog aviona u operativnu upotrebu potrebne najmanje tri godine. Budući da sljedeće godine istječu resursi postojećim MiG-ovima, Hrvatska bi morala ući u aranžman s Mađarskom oko unajmljivanja nekoliko Gripenovih aviona za nadzor vlastitog zračnog prostora.

Kako doznajemo, MORH-ovo povjerenstvo je nakon mjesec dana rada još proteklog tjedna donijelo okvirne zaključke o budućnosti borbenog zrakoplovstva koje će predložiti ministru obrane i načelniku Glavnog stožera. Stručno povjerenstvo je zaključilo da u ovom trenutku borbeno zrakoplovstvo treba zadržati avione MiG-21 kao prijelazno rješenje do nabave novog aviona.

Konačne zaključke, u koje će biti uvrštena i najnovija švedska ponuda, Povjerenstvo bi trebalo donijeti u ponedjeljak.

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 12 lis 2012 08:56 
Offline
Avatar

Pridružen: 07 ožu 2011 11:16
Postovi: 2862
Lokacija: Slavonski Brod
Hmm... bitnije je sto je ponudeno za offset od same cijene aviona. Ako je offset bolji nego prijasnji mozda i nije toliko losa ponuda.
Samo to ne vjerujem da cemo javno cuti.
Sent from my U8650-1 using Tapatalk 2

_________________
slika
Devils Marble EVO, Nautilus Oddy klon, Hercules...
ipv Mini, Kaya lite v2+ klon


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 12 lis 2012 10:00 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 11248
Lokacija: Samobor
Da, ali treba pokusati razmisljati na nacin kako razmislja drzavni aparat. A to nije uvijek logicno i razumno.
Ako ce dijelove raditi privatna poduzeca tu nema zarade jer novac ide u privatne djepove.
Ako ce dijelove raditi drzavna poduzeca tu nema zarade nego ce se stvoriti gubici.
Oko novih 500 radnih mjesta se ne isplati zajebavati kad imamo 330 000 nezaposlenih.
Davanja drzavi od tog posla i radnih mjesta su sitnica kad se vec ne moze pokupiti bar 50 milijardi ojra.

Tako da od tog posla nece biti nista. A kad nas NATO stisne da odlucimo hocemo li kupiti avione ili platiti susjedima da nam cuvaju nebo, na brzinu cemo kupiti nekoliko F16 iz sezdesetih. Na taj nacin ce nas 5 godina ostaviti na miru jer ce ameri biti sretni sto su se rijesili krame i jos dobili novac za nju.

Iskreno nama avioni i ne trebaju. Ali u ovoj slobodnoj, nezavisnoj, neovisnoj ... drzavi ionako vec dugo ne odlucuju hrvati.

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 12 lis 2012 10:50 
Offline
Avatar

Pridružen: 07 ožu 2011 11:16
Postovi: 2862
Lokacija: Slavonski Brod
Sve sto si rekao stoji. Nazalost. Kad se samo sjetim da u ovih 20 godina nismo doveli niti jednu veliku tvrtku, nikoga tko bi zaposlio 20.000 ljudi ... a sad vise i ne mozemo nikoga dovesti jer je val prosao a i kriza dere...

_________________
slika
Devils Marble EVO, Nautilus Oddy klon, Hercules...
ipv Mini, Kaya lite v2+ klon


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 13 lis 2012 20:19 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 11248
Lokacija: Samobor
Nova ponuda: 12 rabljenih MiG-ova 29 iz Mađarske za 90 mil. eura

Jaka ruska političko-gospodarska delegacija u četvrtak je u Zagrebu, u sklopu energetskih i drugih projekata, ponovila i interes Rusije za plasman borbenih zrakoplova. Ta ponuda čini dio offset projekata, dakle Rusija nudi industrijsku i trgovinsku suradnju ako RH odabere njihove zrakoplove kao zamjenu za dotrajale (ruske) MiG-ove 21. Ponuda nije novost, no doznalo se da je zadnja ruska ponuda u MORH stigla još u kolovozu, dakle četiri mjeseca nakon što je prvi potpredsjednik Vlade Radimir Čačić posjetio Moskvu i govorio o mogućnosti da RH zamijeni MiG-ove. Tada se otkrilo da nam Rusi nude tripartitni dogovor jer je riječ o MiG-ovima 29 mađarskog ratnog zrakoplovstva. U Mađarskoj na aerodromu u Kecskemetu stoji eskadrila od 12 konzerviranih MiG-ova, koji ne lete već dvije godine jer su Mađari bili nabavili i eskadrilu švedskih Gripena, pa im je bilo preskupo zadržati operativnim i 29-ke.

Ponuda tvrtke Rosoboronexport sadrži projekte vezane za offset, a o tome su razgovarali i s Čačićem i njegovom zamjenicom Tamarom Obradović Mazal. Ponuda obuhvaća kupnju 10 mađarskih MiG-ova 29B i dva MiG-a 29UB (dvosjedi). Avione su ljetos pregledali ruski stručnjaci i zaključili da su svi u ispravnom stanju te da treba obaviti regularne servisne preglede prije leta. Eskadrila se nudi za fiksnu cijenu od 90 milijuna eura. No, kako je RH u NATO-u, trebala bi potom platiti i modernizaciju, pa bi u konačnici cijena iznosila od 110 do 130 milijuna eura, ovisno o količini ugrađene NATO-ove opreme. Ugradnju bi mogao obaviti zagrebački ZTC.

Ruski je ponuđač pripremio offsetne ugovore u gospodarstvu u vrijednosti četiri puta većoj od vrijednosti MiG-ova. Offset iznosi od 440 do 520 milijuna eura, a prijedlozi ugovora čekaju spremni. Potpišemo li ugovor o nabavi aviona, Rusi aktiviraju narudžbe u hrvatskoj brodogradnji i energetskom sektoru te kupnju transformatora i tramvaja. Voljni su ulagati i u ZTC i osposobiti ga, kao regionalni centar, za održavanje aviona i helikoptera ruskog porijekla. Nakon što je objavljeno (Defender.hr) da zadnja švedska ponuda za Gripene zapravo i nije povoljna kao prethodne (Šveđani sada nude suvremenije varijante) jer bi 8 zrakoplova stajalo 611 mil. eura, plus trošak od 15 mil. eura godišnje za održavanje, ruska ponuda zvuči povoljno premda je riječ o polovnjacima. Pitanje je hoće li to državni vrh uopće uzeti u obzir jer Povjerenstvo MORH-a već je predložilo novi remont MiG-ova 21.

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 13 lis 2012 21:04 
Offline
Avatar

Pridružen: 07 ožu 2011 11:16
Postovi: 2862
Lokacija: Slavonski Brod
Još jedna potvrda da smo idioti... Mig-29 je odličan avion a s obzirom na offset i osposobljavanje ZTC-a da bude regionalni centar za održavanje ni cijena od 130 nakon ugradnje NATO radara i oružja nije velika.

_________________
slika
Devils Marble EVO, Nautilus Oddy klon, Hercules...
ipv Mini, Kaya lite v2+ klon


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 13 lis 2012 21:20 
Offline
Avatar

Pridružen: 21 ruj 2011 15:00
Postovi: 2310
Corto_1973 je napisao:
Još jedna potvrda da smo idioti... Mig-29 je odličan avion a s obzirom na offset i osposobljavanje ZTC-a da bude regionalni centar za održavanje ni cijena od 130 nakon ugradnje NATO radara i oružja nije velika.


Ocemu ti pricas kakav Mikojan-Gurjevič i kakav 29,daj se sredi.

_________________
Ako ikad budemo išli u zatvor zbog ilegalnog skidanja muzike,
volio bih da nas razvrstaju po žanrovima...


slika


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 13 lis 2012 21:46 
Offline
Avatar

Pridružen: 07 ožu 2011 11:16
Postovi: 2862
Lokacija: Slavonski Brod
Sigurno je bolji izbor od 30 godina starih F-14 koje nam velikodušno nudi USA iz nekog hangara Nacionalne garde iz Minesotte... gdje skupljaju prašinu već 20 godina...
Ako krenemo od toga da nam avioni uopće ne trebaju onda zbog cijene ima prednost i pred Grippenom!

_________________
slika
Devils Marble EVO, Nautilus Oddy klon, Hercules...
ipv Mini, Kaya lite v2+ klon


Povratak na vrh
  
 
 Naslov: Re: Gripen
PostPostano: 09 pro 2012 19:36 
Offline
Administrator
Avatar

Pridružen: 02 ožu 2011 14:18
Postovi: 11248
Lokacija: Samobor
Sjecate se Miroslava Lazanskog? E pa Lazanski je ziv i novinar je Politike. Miroslava Lazanskog nisam previse cijenio jer je bio sin visokog oficira JNA i na taj nacin je mogao doci do informacija koje su mu bile potrebne da napravi novinarsku karijeru. Bez tih informacija vjerujem da nitko ne bi ni cuo za njega. Ovo je njegova casica razgovora s Mirkom Ivankovicem zrakoplovnim inzenjerom, pilotom i padobrancem koji je trenutno zaposlen u Kanadi na trenutno najuzbudljivijem i tehnoloski najnaprednijem razvojnom programu jednog putnickog aviona.
Razgovor se vodi o prodaji srpskih aviona arapima i opcenitom stanju u vojnoj avijaciji. Interesantno za procitati.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Mirko je odrastao na sportskom aerodromu u Valjevu, sa 16 godina je počeo da se bavi letenjem i padobranstvom, iz aviona je do sada skočio preko 1.200 puta. Diplomu vazduhoplovnog inženjera-konstruktora stekao je na najprestižnijem vazduhoplovnom univerzitetu “Embry-Riddle” u Americi, usko se specijalizujući za dizajn “fly-by-wire” sistema, simulatora i ispitivanje prototipova vazduhoplova. Dalje usavršavanje nastavio je Međunarodnoj školi probnih pilota u Kanadi (International Test Pilots School) gde je stekao diplome za ispitivanje i sertifikaciju aviona, sistema avionike i naoružanja.

Miroslav Lazanski: Dakle, lepeza naše ponude bila je raznovrsna, no najatraktivniji projekti, za koje je domaćin pokazao veliki interes, bili su raketni sistem „alas“ u protivbrodskoj verziji sa dometom od 50 km…,

Mirko Ivankovic: ALAS je privatni razvoj kompanije EdePro i trenutno ne postoji ni u jednoj verziji osim koncepta koji je leteo par puta i par verzija na računaru. Od realne upotrebe ga deli još dosta vremena, truda, rada, novca.

…kao i tri različita tipa aviona za obuku pilota i za borbena dejstva. Turboprop trenažni avion „kobac“, aparat za protivteroristička i protivgerilska dejstva, koji po svojim taktičko-tehnološkim karakteristikama spada u vrh takvih aviona te kategorije. „Kobac“ je projekat malog rizika, on je prirodni naslednik projekta „lasta“, pa za njegovu finalizaciju nisu potrebne nove razvojne i proizvodne tehnologije.

Ne znam odakle ova nebuloza da Kobac spada u sam vrh aviona pomenute kategorije? Ugradnja višestruko jačeg motora, integracija opreme i naoružanja, te “štelovanje” letnih karakteristika, kvaliteta i karakteristika upravljanja i performansi novoj nameni u stvari i jeste skoro kao projektovanje novog aviona, a u nekim slučajevima je čak i teže zbog ograničenja nasleđenog stanja predhodnog modela. Brazilski Super Tucano u COIN verziji ima jedinu sličnost sa osnovnom verzijom Tucana a to je ime. Sve ostalo je različito! Isto važi za Hawker-Beechcraftov AT-6 koji mu je glavni konkurent. Količina novca, rada i truda koja se slila u prepravku T-6 verzije u AT-6 je neverovatna. Avion jeste odličan ali iza toga stoji ogroman trud, rad i znanje. Igrom slučaja sedim i radim sa čovekom koji je bio glavni probni pilot na ovom projektu, slaže se. Što se Laste tiče, tek ćemo videti njenu sudbinu, ali ono što tvrdim je da je sa aspekta bilo kog relevantnijeg vojnog ili civilnog vazduhoplovnog standarda kao i same upotrebe to nedovršen projekt.

Za razvoj „kopca“ i integraciju svih podsistema odgovaran je VTI, dok je napadno-navigacioni sistem (NNS) projekat stručnjaka kompanije „Jugoimport-SDPR”, kao nastavak razvoja upravo završenog NNS-a za modernizaciju srednjih višenamenskih helikoptera, što je već i urađeno u Iraku na helikopterima „Mi-17”.

Napadno-navigacioni sistem kao takav ne postoji. To je žargon iz 50tih godina kada se pojavio malo pouzdaniji INS pa je uparen sa sistemom za “dostavljanje” sredstava kako bi se poboljšala preciznost. Sama činjenica da SDPR i naši stručnjaci greše u žargonima i terminima je realan pokazatelj koliko nisu u toku u ovim oblastima. Taj “sistem” koji su prodali Iraku i nakačili ga na Mi-17, je isto “čudo” koje su pre par godina montirali na tenk i nudili Kuvajtu kao modernizovanu varijantu M84. Toliko o namenskom razvoju.

Avioni za naprednu obuku sa turboelisnim motorom i naprednom avionikom, kao što su „pilatus PC-9“, PC-11, PC-21, „teksan“, KT-1. „tukano“ i „supertukano“, danas su vrlo tražena roba na svetskom tržištu i u tom kontekstu naš „kobac“ ima lepe izglede za prodaju. Osvajanje njegove proizvodnje vrši kompanija „Utva“ uz učešće više fabrika srpske vojne industrije, „Teleoptik“, PPT..

Prvo, PC-11 je jedrilica, drugo, Tucano u osnovnoj varijanti nije prodat već 20 godina. Treće, razlozi zbog koji se prodaju PC-21 i Super Tucano se upravo ogledaju u tome što ti avioni mogu da spreme buduće pilote za kompleksnije avione a to znači da imaju mogućnost simulacije većine ili svih sistema avionike, radara i sistema upravljanja vatrom modernih aviona za koje se piloti obučavaju. Usput, PC-21 nije COIN avion već čist trainer.

Drugi tip aviona koji je ponuđen Emiratima jeste modernizovana verzija aparata „orao“, u opciji dvoseda sa ugrađenom opremom nove generacije, eventualno pojačanim motorima i shodno tome unapređenim letnim i borbenim karakteristikama, što bi takav „orao“ svrstalo u kategoriju modernih transsoničnih aviona LIFT (Lead in Fighting Trainer).

Orao je projektovan i napravljen kao avion za napade na zemaljske ciljeve u primarnoj varijanti i da se ne lažemo iskopiran je engleski Jaguar do granice pristojnosti. Orao ima hidraulički sistem komandi sa vrlo primitivnim uređajem za popravku stabilnosti i upravljivosti “UPSU” koji je kao takav star bar 50 godina.

Sama platforma je apsolutno neadekvatna za upotrebu kao LIFT trainer jer ne obezbeđuje “slične” letne karakteristike, karakteristike upravljanja i performanse kao bilo koji moderan vojni avion na svetu. Avion nema “fly-by-wire” i zbog toga nije moguće “elektronsko štelovanje”, simulacija letnih karakteristika modernih letelica kao ni funkcija zaštite primarne envelope leta.


Modernizacija aviona „orao“ i njegova prekategorizacija u aparate LIFT za naše potrebe, ali i za inostrane naručioce, može se realizovati u našim fabrikama i zavodima uz potrebno dodatno opremanje proizvodnih pogona, kao i nabavku, i delom domaći razvoj ključnih podsistema. Naravno da bi obnavljanje proizvodnje „orla“ u verziji LIFT zahtevalo značajnije doinvestiranje u razvojne i proizvodne resurse, obnavljanje ranijih korišćenih tehnologija i proširenje kadrovske baze. Ali, svih 17.000 nacrta i planova za „orao“, celokupna dokumentacija i svi alati su kod nas.

Srbija trenutno nije u stanju da efikasno i kvalitetno remontuje i ofarba avion Orao koji je nekada proizvodila Jugoslavija.

Treći vazduhoplovni projekat koji smo sada ponudili Emiratima jeste projekat nekadašnjeg jugoslovenskog nadzvučnog aviona – čuveni Novi Avion - NA. Sada ga nudimo u varijanti LIFT. Program jugoslovenskog nadzvučnog aviona bio je svojevremeno jugoslovenska „eureka“, tehnički i tehnološki vrh dostignuća SFRJ, naš lovac četvrte generacije. Krajem osamdesetih godina Jugoslavija je završavala taj projekat, ostvarena je vrlo sadržajna saradnja sa dve vodeće svetske kompanije iz Francuske i Velike Britanije, urađeno je devet varijanti za avion jednosed i dve varijante za dvosed. Sva potrebna ispitivanja u aerodinamičkim tunelima u Žarkovu bila su završena. Analizirali smo i četiri motora svetskih marki: „snecma“, „rolce-royce“, GD,„pratt & whitny“, tri vrste uvodnika vazduha i nekoliko tipova radara – „thompson CSF“, „feranti“, „ericsson“. Definisana je optimalna aerodinamička koncepcija, avion je zapravo bio kopija francuskog „rafala“, utvrđeni su osnovni elementi konstrukcije, mase i centraže, definisan je stajni trap, trebalo je da leti brzinom od 1,88 maha, urađeni su i svi potrebni strukturalni proračuni, usvojeni zakoni upravljanja i definisane četvorostruke električne komande leta.

U to vreme jedini način za definisanje i razvoj “Fly-by-wire” (FBW) sistema je bilo je letenje na CALSPAN-ovom Lear Jetu 25 sa ugrađenim FBW i mogućnošću promene derivata stabilnosti u letu. To je bila svojevrsna leteća laboratorija koja je i dan-danas u upotrebi. SFRJ nikada nije ni stupila u kontakt sa CALSPAN-om radi upotrebe aviona za potrebe razvoja FBW što pokazuje da smo bili daleko od “definisanja” četvorostrukog FBW sistema.

Ono što jeste tačno je da je SFRJ školovala i ulagala u ljude u različitim poljima u to vreme i da su razni naši stručnjaci bili na razmenama i usavršavanjima po raznim svetskim fabrikama i razvojnim centrima.


Svi ti navedeni radovi predstavljaju dobru osnovu za nastavak razvoja NA u verziji aviona LIFT imajući u vidu da aparati LIFT imaju niže taktičko-tehničke karakteristike od započetog NA, potrebno je manje novih tehnologija, pa bi novi NA imao za 20 do 30 odsto smanjene taktičko-tehničke karakteristike, upravo toliko koliko to zahtevaju avioni LIFT. Osim toga, danas se najbitnije i najsloženije avio-komponente daleko lakše nabavljaju nego pre 20 godina.

Netačno. Potrebne su itekako složenije tehnologije za LIFT avion. On služi za obuku pilota na avionima 4+ i 5. generacije, same letne karakteristike kao i kvaliteti i karakteristike upravljanja avionom su najmanji problem. Simulacija novih sistema, radara, SUV-a i sl. je mnogo veći izazov, a bez toga sama platforma ne vredi ništa.

Novi NA u LIFT dvosedoj verziji leteo bi brzinom od 1,6 maha, doleta do 3.500 km, plafon leta bi mu iznosio 17.000 metara, naoružan bi bio topom od 30 mm, na ukupno 11 podvesnih tačaka nosio bi 6.000 kg bombi i raketa, uključujući i projektile vazduh–vazduh. Svi planovi, proračuni, sva dokumentacija za avion NA su kod nas, i to je ta „porodična srebrnina Srbije“. Uz ulaganje strateškog partnera u proizvodne kapacitete Srbija može da napravi NA u verziji LIFT. Fabrika „Utva“ je krajem osamdesetih godina i napravila nove hale upravo za proizvodnju NA.

Cifre koje se spominju su paušalna nagađanja. Top od 30mm na LIFT-u je apsolutno neosnovan kao takav. 11 podvesnih tačaka je preambiciozno kao i 6 tona na podvesnim nosačima. Spomenute hale su uništene u bombardovanju, ali to uopšte nije problem cele ove priče. Ta “srebrnina” je u modernom dobu neupotrebljiva. Prost razlog za to je činjenica da su se zahtevi koje avion treba da ispuni kao i tehnologija izrade, način planirane upotrebe aviona, njegovi sistemi i naoružanja toliko promenili u poslednjih 35 godina, koliko je star NA, da bi to bilo isto kao kada bi tvrdili da Yugo Florida uz male dorade može da parira novom modelu Audija A3. Taman toliko je i stara crna rupa u tehnološkom razvoju Srbije i njene avio-industrije. Trenutni tim će možda da ponavlja treći razred osnovne škole iz Tutina (Lasta) a tvrdi da može da napiše doktorsku disertaciju na MIT-u (LIFT).

Na stogodišnjicu svog vazduhoplovstva Srbija nastavlja proizvodnju aviona, 20 aviona „lasta“ je već prodato Iraku, Bagdad će najverovatnije kupiti još 16 „lasta“, naša avijacija je poručila 15 „lasta“, a ima i drugih zainteresovanih. Težak period vazduhoplovne industrije je iza nas. Na svetskom tržištu aviona bogate zapadne, arapske i azijske zemlje uglavnom su opremljene lovcima treće generacije, „mig-29”, „Su-27”, F-15, F-16 i F-18. Proizvodne linije tih aviona još su u funkciji, nude se i modernizovane verzije tih aviona. Četvrta generacija aviona, „rafal“, „tajfun“, „gripen“, „Su-30”, „Su-35” užasno su skupi i dostupni samo malom broju država. S druge strane, očekuje se vrlo brzo povlačenje iz upotrebe preko 1.000 aviona „mig-21” i više od 600 aparata „fantom F-4“, čime se otvara prostor za avione LIFT. Recimo da američki F-35 uopšte i nema dvosedu varijantu.

Ovo su nebuloze. Avionima 3. generacije nisu potrebni LIFT traineri. To se može uspešno sprovesti i na avionima za obuku stare generacije. Za avione 4. i 5. generacije jesu potrebni LIFT traineri. Avioni F-22 i F-35 ne postoje u varijanti dvoseda iz prostog razloga što je kvalitet simulacije u današnje vreme takav i toliko realan da već zreli piloti mogu dobiti jako kvalitetnu preobuku na simulatorima a računa se na uvođenje ozbiljnijeg LIFT trainera za novajlije.

Ujedinjeni Arapski Emirati su kupac danas najprestižnijih i najskupljih vojnih proizvoda, ali ta zemlja ulaže i u sopstveni razvoj i proizvodnju kod kuće, kao i u kooperaciju sa drugim državama. Emirati žele da se što pre i što više osamostale na tom planu, jer ni nafta nije večna. Naša delegacija je naše mogućnosti prezentovala političkom i vojnom vrhu Emirata. Ponudili smo im naše tehničko i tehnološko blago.
Pokazali su neočekivano veliko interesovanje…


U Emiratima kao savetnici pogotovo za vazduhoplovstvo po svim pitanjima (bilo vojnim ili civilnim) rade veoma renomirani stručnjaci i eksperti koji su debelo plaćeni kako bi osigurali donošenje prave odluke na državnom nivou. Imamo li mi takve stručnjake koji našem državnom vrhu mogu savetima osigurati donošenje pravih odluka? Ako ih imamo da li neko uopšte hoće da čuje takve ljude i po cenu da im se njihovi predlozi ne dopadnu?

Avione ne pravi srebrnina kako se ovde navodi, ne prave ih hale, ne pravi ih odluka političkih stranaka i ambicije ministara, ne prave ih fakulteti i instituti gde radi većina “stručnjaka” bez dana radnog staža u svojoj struci, bez realnog dodira sa strukom. Gde nažalost, čast izuzecima, predaju ljudi čiji mentori nikada nisu radili posao u struci.

Avione pravi iskustvo, znanje stečeno i uzgajano decenijama krvavog rada i ulaganja prevashodno u ljude. To se zove “know-how”. Neprekidno učenje i usavršavanje kadra vaspitanog za timski rad, uvek orijentisanog ka uspehu, odgovornog za svoje postupke, zadojenog svojevrsnom vazduhoplovno-tehničkom kulturom. To je ono što pravi avione.

Suštine problema a i rešenja leže u ljudima. Ljudima koji nisu tu. Problem su lešinari i budale koji su spremne da se ovako brukaju. Lešinari kojima trebaju trula tela da bi se hranili. Ljudi koji su spremni sve da urade da se ljudi stručniji od njih ne vrate i koji su spremni da sve unište zarad svoje pozicije. Da privatizuju ono što se ne privatizuje, prisvoje ono što nije njihovo, prodaju tuđe, ukradu, zastraše…

Svaki potkovan čovek u vazduhoplovnoj industriji zna da što je pozicija važnija i odgovornija to više ljudi u firmi mora biti spremno da u svakom momentu uskoči na to mesto.

Jugoslovenska vazduhoplovna srebrnina gospodine Lazanski (to uključuje i srpsku koje čini većinu jugoslovenske) je živo i zdravo, i dalje napreduje i uči i radi po Kanadi, Americi i Velikoj Britaniji i to na ozbiljnim i jako odgovornim pozicijama. To je nasleđe koje nije tu a pravi avione, ima ih bar stotinu.

Njih pitajte šta je potrebno da se napravi avion, završava Marko Ivanković

_________________
Ako su neki zivoti savrsena kruznica, drugi uzimaju oblik koji ne mozemo predvidjeti ni shvatiti. Gubitak je bio dio moga putovanja. No i pokazao mi je sto vrijedi.
Kao i ljubav na kojoj mogu jedino biti zahvalan.


Povratak na vrh
  
 
 [ 14 post(ov)a ]  Stranica 1, 2  Sljedeća

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]


Online

Trenutno korisnika: crawl i 0 gostiju.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Idi na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
HR (CRO) by vaper club