Ne trebate se prestrasiti grafikona jer nije nista komplicirano. Ono osnovno su 4 podrucja na dnu grafa:
(i) Pre charge at 0,1COvo podrucje mirne duse mozemo preskociti jer je istovjetno predigri koju preskacemo svako vece. Radi se o laganoj pripremi za punjenje baterije koja je previse ispraznjena. Kako mi ne praznimo baterije tako duboko, taj dio nam nije potreban.
(ii) Fast charge - constant currentTaj dio cete naci oznacen i kao CC kod opisa punjaca (CC/CV). Radi se o podrucju u kojem se baterija puni stalnom strujom (constant current). Na punjacu cete naci oznaku otprilike nesto kao 500mA ili neki drugi broj od recimo 180 pa do 1500. Radi se o maksimalnoj struji koju moze dati punjac, i tu struju upravo u tom podrucju predaje bateriji. U ovom podrucju je punjenje najefikasnije jer punjac daje sve sto ima.
Struja punjenja je oznacena crtkano --------------------------
ICGH je oznaka maksimalne struje punjenja.
Ako na kraju ovog podrucja dignete okomicu do vrha doci cete do pune linije s oznakom 4,1V or 4,2V. Ta puna linija prikazuje napon punjenja a kraj (ii) i pocetak (iii) podrucja govori jako puno o vremenskom intervalu koji punjac treba da bi napunio bateriju.
(iii) Fast charge - constant voltagePunjenje stalnim naponom ili CV. Kod najveceg broja Li-Ion punjaca ovaj je napon postavljen na 4,24V. Od toga 4,2V ide bateriji a 0,04V se potrosi na gubitke kod prijenosa i otpore spojeva. Osnova je da se napon baterije izjednaci s naponom punjaca. Tada na punjacu zasvijetli zelena lampica i punjenje je gotovo. Ako pogledamo crtkanu liniju struje punjenja vidimo da strmo pada, pa ni efikasnost punjenja nije narocita. Ali to i nije svrha ovog podrucja, nego kvalitetno punjenje baterije ˝do vrha˝.
Koje stvari mogu poci krivo u ovom podrucju?
Dakle kinezi stvarno znaju iznenaditi, i to uglavnom negativno.
Prvo se radi o pocetku ovog CV podrucja, koji bi trebao biti sto blize 4,2V. Ako kinez postavi tu tocku na recimo 3,8V nece se nista stetno dogoditi. Ali punjenje ce se jako produziti jer punjac vise nece raditi u efikasnom podrucju.
Druga losa stvar je postavljanje ovog podrucja na 4,1V. U tom slucaju se baterija nece do kraja napuniti nego ce ostati vjecno na nekih 92% kapaciteta. Ili ce zelena lampica zasvijetliti tek nakon puno sati punjenja. Do prije koju godinu je bilo dosta Li-Ion baterija s nominalnih 3,6V i maksimalnih 4,1V. I danas ih se moze naci i uglavnom su plave boje. Takve baterije su trazile punjace koji pune do 4,1V. Kako je u kineskim skladistima ostalo dosta takvih punjaca, a steta ih je baciti, tako i mi mozemo imati problema s neupaljenom zelenom lampicom. Znaci ako kupujete novi punjac neka obavezno na sebi ima oznake 3,7V i 4,2V, a ove od 4,1V nemojte kupiti. Panasonic baterije nemojte mijesati s ovim problemom, one imaju nazivnu oznaku 3,6V ali se pune na 4,2V.
(iv) Charge completeOvo je tocka kada se gasi crvena lampica i pali zelena. Bateriju mozete izvaditi i staviti u MOD. Ako ju i dalje ostavite na punjacu nista se nece dogoditi. Kad joj samopraznjenjem padne napon punjac ce ukljuciti Recharge / top-up i ponovo ju dopuniti. Punjac brine o bateriji sve dok gazda ne odluciti izvaditi bateriju iz punjaca.
Eto, probao sam objasniti punjenje sto jednostavnije. Koliko sam uspio ocjenite sami.