to mi je posao, pa cu malo pojasniti. Ne radim po avionima, ali radim po lijepoj nasoj... Postoje 4 faze pozara:1. pocetna, 2. tinjajuca, 3. faza plamena i 4. faza totalnog pozara. Sustavi vatrodojave djeluju u prve 3. faze, izmedju 3. i 4. postoji i tzv. flashover, gdje dolazi do eksponencijalnog rasta pozara, gdje se vruci plinovi iz okoline pale i pozar se siri u okolini. Sustava i nacina detekcije pozara ima jako puno. Da ih ne nabrajam, reci cu samo o onima koji bi mogli biti u avionu. Najjednostavniji i najcesce koristeni su opticki automatski detektori. neki ce na paru javiti alarm, neki samo gresku ili zaprljanost, a neki nece upoce reagirati ( provjereno ). Obicno ide - koliko para -toliko muzike, iako ni to nije danas generalno pravilo. jeftini su i relativno " pouzdani ". Detektiraju 2. fazu pozara. Netko je spominjao laserske. I oni isto detektiraju 2. fazu pozara i oni bi se mogli okinuti na paru, ali cisto sumnjam da se to ugradjuje u kabinu aviona. Ti se detektori koriste u velikim halama. za avion bi bili prikladniji opticki. Inace ovi laserski nisu bas " laserski". Zovu se linijski IR detektori. i rade na principu "daljnski - TV", samo sto kad se prekine IR red zraka koja nije usmjerena kao laser vec pokriva neku povrsinu, odnosno kad oslabi IR signal, detektira gresku ili signal, ovisno o paramaterima koje dobija. Na istom principu radi i automatski opticki detektor, samo u njegovom slucaju nije hala u igri, vec jedna mala komora u kojoj se desava slican slucaj. Pravi laserski detektor se koristi u tunelskoj detekciji pozara gdje laser salje zraku kroz staklenu nit kabela koji je razvucen kroz tunel i mjeri se temperatura okoline, odnosno cijeli kabel je jedan veliki senzor topline, gdje se na bilo kojoj duzini kabela moze ocitati temperatura. Ugrubo, radi na principu da staklena nit mijenja svoju kristalnu strukutru uslijed promjene topline, sto za posljedicu ima vece ili manje rasprisavnje svijetlosti u niti i uredjaj naosnovu ramanovog efekta mjeri temperaturu. Koristi se u tunelima jer potpuno imun na vanjske utjecaje ( prasina, dim, voda, udar groma....) i vjerujem da ovaj sustav nema sto raditi u avionu :-)) Netko je spominjao cijevi i detektore. To se zove aspiracijski sustav i on detektira 1. fazu pozara i vrlo je osjetljiv. Radi tako da postoji centralana jedinica na koju su spojene neke cijevi koje su razvucene u okolinu, ne predugo - nekoliko metara. Te cijevi sluze da bi uzmale uzorke zraka. Ovi sustavi se najcesce koriste u server sobama gdje su cijevi razvuceme po ormarima servera. Po mojem misljenju ovi sustavi bi mogli biti ugradjivani u avione. No, bilo kakav sustav da je ugradjen, u slucaju detekcije pozara, zapocinje neki protokol. Sto je tocno u avionu ne znam, ali sigurno ima veze sa tlakom kabine, ventilacijom, kisikom, gorivom..... jer u slucaju pozara u avionu svi postaju zarobljenici " leteceg Auschwitza", ako se oduzme kontroli ili ce se udaviti ili ce izgoriti, pobjeci ne mogu! Zato i mislim da se ugradjuju aspiracijski sustavi i da se igra na prvu. Takodje je moguce i da o samom kemijskom sastavu pare ovisi da li ce javiti alarm, jer svaka aroma je druga formula, zar ne. pa recimo npr. ( karikiram ) desertov kemijski sastav nece nista napraviti, a na jagodu ce okidati alarm.
|